Tips & advies

Herken de pijnpunten van uw website en pak ze aan!

Heeft u al een website, maar wilt u er meer uithalen? Volgende DIY tips helpen u op weg om uw website en het aantal bezoekers snel te laten groeien.


1. Mijn website is niet mobielvriendelijk

Een mobielvriendelijke of responsive website zal zich automatisch aanpassen aan het apparaat waarop deze bekeken wordt. Of het nu gaat om een desktop, laptop, tablet of smart phone, de layout van de website zal zich optimaal aanpassen naar de resolutie van uw beeldscherm.
Bij een mobielvriendelijke website hoeft u niet in en uit te zoomen wanneer u deze bekijkt op uw smart phone. Geen onleesbare tekst, de inhoud past perfect op het scherm en de knoppen zijn opvallend en liggen ver genoeg uiteen om er comfortabel op te kunnen drukken. De mobiele bezoeker kan vlot overweg met uw website en zal bijgevolg sneller informatie vinden, een bestelling plaatsen of contact opnemen.

Bovendien geeft Google de voorkeur aan mobielvriendelijke websites waardoor deze ook hoger scoren in mobiele zoekresultaten. Vindt u het belangrijk om goed gevonden te worden, zorg er dan zeker voor dat uw website mobielvriendelijk is.


2. Mijn website is moeilijk vindbaar in Google en/of heeft weinig bezoekers

Wanneer uw website moeilijk vindbaar is in Google, misloopt u ook potentiële klanten. Uw website kan om allerlei redenen slecht getoond worden in de zoekresultaten:

  1. De zoekmachine optimalisatie van uw website is niet volgens de regels.
  2. uw website beschikt niet over een (goede) sitemap die voor zoekrobots essentieel is om alle pagina's van uw website te kunnen indexeren.
  3. De laadtijd van de wegpagina's is traag doordat afbeeldingen niet geoptimaliseerd zijn of javascripts/html/css onvoldoende gecomprimeerd zijn.
  4. Uw website bevat links naar onbestaande pagina's (404 pagina).
  5. Uw website bevat onvoldoende interne tekstlinks in de bodytekst die voor zoekmachines belangrijk zijn omdat ze linken naar waardevolle informatie over de gelinkte tekst.
  6. Er zijn weinig of geen externe websites die naar uw website doorlinken, zo'n verwijzing van een andere (goed scorende) website levert niet alleen extra bezoekers op, maar wordt door zoekmachines ook als een belangrijke waardering geïnterpreteerd.
  7. Uw website bevat fouten in de opmaak van de achterliggende code.
  8. Uw website bevat 'duplicate content', dit betekent dat je website verschillende pagina's heeft met dezelfde inhoud of dat er verschillende domeinnamen bestaan met dezelfde inhoud. Dit is zeer ongunstig voor de ranking van uw website omdat uw pagina's hierdoor minder waarde toegekend krijgen door zoekrobots. Het produceren van originele, relevante pagina's enerzijds of het plaatsen van de 'canonical tag' anderzijds lost dit probleem op.
  9. Uw websitestructuur bevat geen betekenisvolle URL's: het is voor zoekrobots belangrijk dat URL's uit de belangrijkste zoekwoorden opgebouwd zijn, bijvoorbeeld www.croquemadame.be/professionele-website-analyse
  10. Uw website bevat weinig (dynamische) content: het updaten en delen van waardevolle content met klanten en leveranciers geeft uw bedrijf zichtbaarheid in de markt en geeft uw bezoekers reden om terug te keren. Bovendien hecht Google veel waarde aan nieuwe content en zal uw website vaker getoond worden in de zoekresultaten.
  11. ...

3. Mijn website heeft een verouderde look & feel

Heeft uw website nog een intropagina in Flash of een andere animatie? Is er een koppeling met sociale media? Bestaat de opmaak uit een overvloed aan lettertypes, felle kleuren, roterende icoontjes, ...? Kunnen bezoekers contact opnemen, iets bestellen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, reageren op artikels of een offerte aanvragen? Zorg ervoor dat uw website interactief is, hedendaags oogt en opgebouwd is volgens de huidige standaard.

De Google zoekrobot ziet enkel code wanneer deze uw website screent en heeft uiteraard geen oog voor esthetica. Maar als uw website een verouderde look & feel heeft, zal de technologie die erachter schuilt waarschijnlijk ook wel verouderd zijn, aangezien technologieën de dag van vandaag aan een razendsnel tempo veranderen. En daar knelt namelijk het schoentje, Google houdt natuurlijk wel van moderne technologieën als het gaat om achterliggende html/css code waarin uw website gebouwd is.
Los van het feit dat een menselijke bezoeker bij de eerste indruk een moderne en frisse layout ook eerder zal associëren met een positieve en professionele uitstraling van uw bedrijf.


4. Mijn website is structureel niet overzichtelijk

Als de structuur van uw website onoverzichtelijk of onlogisch is, zal de kans groot zijn dat uw bezoekers snel weer weg zijn. Gebruiksvriendelijkheid is essentieel voor een optimale gebruikerservaring.
Bouw een goede interne linkstructuur uit:

  1. De navigatie van uw website heeft als doel de bezoeker snel naar de informatie te leiden die men zoekt. Ook zoekrobots volgen de links in de navigatiestructuur, zorg er dus voor dat alle belangrijke pagina's hierin zijn opgenomen.
  2. Bij een complexe website is het aan te raden om gebruik te maken van breadcrumbs, deze geven het pad weer naar een bepaalde pagina in uw website, een soort broodkruimelspoor dat aangeeft waar u zich bevindt en het tevens mogelijk maakt om snel terug te navigeren naar de hoofdcategorie of de homepage. Ook zoekrobots maken handig gebruik van deze breadcrumbs.
  3. Interne tekstlinks in content hebben ook grote waarde voor zoekmachines.
  4. Ook het werken met sleutelwoorden of tags is aan te raden om pagina's die over hetzelfde onderwerp gaan, met elkaar te linken en daarnaast een manier om met deze sleutelwoorden hoger te scoren in de zoekresultaten.

  5. 5. Mijn website is moeilijk zelf aanpasbaar

    Nieuws- of blogberichten op uw website plaatsen zijn interessant voor zowel bezoekers als voor zoekrobots. Als uw website moeilijk aan te passen is, opteert u best voor een website met een Content Management Systeem. Hiermee kunt u de inhoud van de website zelf aanpassen zonder tussenkomst van een derde partij.


Gratis website analyse